Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Blog

Hoe fysiotherapeuten succesvolle ondernemers kunnen worden

Inspiratie en praktische tips

Hoe fysiotherapeuten succesvolle ondernemers kunnen worden: inspiratie en praktische tips.

Hoe breid ik mijn praktijk verder uit? Hoe word ik minder afhankelijk van declareerbare behandelingen? Hoe optimaliseer ik mijn verdienmodel als fysiotherapeut? Dit zijn vragen die elke ondernemende fysiotherapeut zich vroeg of laat stelt. Chris Eijkenaar, voormalig praktijkhouder en fysiotherapeut, begeleidt collega’s precies in dit proces. Met zijn diepe passie voor het vak én voor ondernemerschap deelt Chris graag zijn inzichten over wat er nodig is om niet alleen een uitstekende zorgverlener, maar ook een succesvolle ondernemer te worden.

Chris, je coacht praktijkhouders in de fysiotherapie om effectiever te leren ondernemen. Hoe ben je op dit carrièrepad terechtgekomen?

“In 2014 studeerde ik af als fysiotherapeut. Door de moeilijke arbeidsmarkt startte ik al snel een eigen praktijk op. Als ondernemer liep ik echter tegen allerlei uitdagingen aan, van het optimaliseren van omzet tot wat belangrijk is bij het aannemen van personeel. Niet vreemd als je erover nadenkt, in de opleiding leer je immers niet hoe je een onderneming moet runnen. Ik verdiepte me daarom in het ondernemerschap en combineerde mijn eigen ervaringen met mijn achtergrond in de psychologie. Zo groeide ik van patiëntcoach naar teamcoach tot coach van fysiotherapeuten als ondernemers. Dit laatste beviel me zo goed dat ik in 2021 mijn praktijk heb verkocht om me volledig te richten op mijn werk als coach.”

Op welke pijlers focus je als het gaat om effectiever leren ondernemen?

“Ik help fysiotherapeuten in hun persoonlijke ontwikkeling, zodat ze een betere ondernemer kunnen worden. Veel mensen hebben geen idee waar hun zingeving vandaan komt. Mijn klanten zijn meestal tussen de 30 en de 50 jaar en hebben thuis een gezin. Ze ervaren amper rust omdat ze steeds meer werken om alle ballen in de lucht te houden en ze volledig op hun praktijk gericht zijn. Dat resulteert in 70-urige werkweken, wat ten koste gaat van hun privéleven, van hun gezin en uiteindelijk tot verlies van zingeving leidt. Ik help hen om rust in hun hoofd te krijgen, hun passie te behouden en hun zingeving terug te vinden. Ze moeten beseffen wanneer ze genoeg gegeven hebben. Daarom begin ik altijd met de basis: wie ben je en waar sta je voor? Kijk eerst naar wat je al hebt opgebouwd en maak daar optimaal gebruik van. En luister naar je patiënt, want die vertelt je wat hij nodig heeft en waar jouw doelgroep echt behoefte aan heeft.”

“Een goede ondernemer is een betere zorgverlener, juist omdat hij zijn eigen grenzen kent.”

Wat houdt je coaching precies in?

“Bij het runnen van een fysiotherapiepraktijk wordt alles al snel heel vluchtig, maar leidinggeven vergt kracht, en een focus om die kracht te kunnen uiten. Die focus bereik je niet in een vluchtige staat van zijn. Ik attendeer de fysiotherapeut op de belangrijkste aspecten van het ondernemerschap. Dat gaat niet alleen over kosten, maar ook over omzet, de betrokkenheid van het team en manieren om de verdiensten te vergroten. Leidinggeven betekent ondersteunen, door goed leiderschap behoud je je goede medewerkers en trek je nieuwe goede medewerkers aan. Om iemand optimaal te kunnen bijstaan, onderzoek ik eerst wie die persoon is en hoe zijn of haar praktijk ervoor staat. Hiervoor gebruik ik verschillende testen.

Met een test in persoonlijkheid en kernwaarden krijg ik inzicht in iemands kijk op de wereld en waar iemand voor staat. Veel zorgverleners, en dus ook fysiotherapeuten, hebben last van het ‘hulpverlenerssyndroom’. Ze geven zo veel aan anderen dat het ten koste gaat van henzelf. Zorgverleners hebben veel valkuilen, dus weet wat je kernwaarden zijn, sta erbij stil en laat je richting daardoor bepalen.

Vervolgens doe ik een praktijk performance analyse, waarbij ik de fysiotherapeut als ondernemer, zijn team en de financiële kant van de praktijk analyseer. Daarna stellen we een helder plan op met concrete actiepunten om effectiever te ondernemen en managen en de praktijk te laten groeien.”

Je zet dus vooral in op het fundament van de ondernemer, het team en de praktijk. Maar wat als klanten concrete vragen hebben over het verminderen van hun afhankelijkheid van reguliere praktijkvoering? Kun je hen daar ook bij helpen?

“Zeker. Ik begin inderdaad bij de kernwaarden, maar vanuit die basis kunnen we ook verdienmodellen ontwikkelen. Die moeten natuurlijk wel passen bij jou en je praktijk. Stel dat je veel rugpatiënten behandelt, dan kun je ook een traject aanbieden waarbij een deel van de kosten door de verzekering wordt gedekt en een ander deel door de patiënt zelf wordt bijbetaald. En als je je praktijk wilt uitbreiden met fitness, onderzoek dan waar behoefte aan is. Veel sportscholen zijn koud en onpersoonlijk, terwijl jouw patiënten misschien verlangen naar een plek met een gemeenschapsgevoel. Dan schaf je een koffiezetapparaat aan, richt je de boel huiselijk in en je zult zien dat mensen liever bij jou komen dan bij een sportschool.

Als je je praktijk commerciëler wilt maken en bijvoorbeeld wilt uitbreiden naar leefstijlpreventie, fitness of wellness, zorg dan dat je altijd aansluit bij de kracht van je doelgroep. Er zijn drie psychologische basisbehoeftes: autonomie, binding en competentie.

Voor succesvol ondernemerschap moet je aan deze drie behoeftes voldoen. Voor jezelf, voor je team en voor je patiënten. En vergeet niet: je patiënten zorgen voor je omzet, dus probeer de behoeftes van je patiënt en van de persoon erachter goed te begrijpen. Mensen betalen graag voor het vervullen van hun behoeftes, dus speel daarop in. En verkoop niet alleen een dienst, maar vooral het resultaat, of dat nu minder pijn, gewichtsverlies, of een emotioneel doel is. Een duidelijke, resultaatgerichte boodschap verhoogt de waarde van je dienst.”

Bij Gymna begrijpen we hoe belangrijk het is om in te spelen op de veranderende behoeften van patiënten en hoe dit kan bijdragen aan de groei van je praktijk. Onze producten zijn ontwikkeld met deze filosofie in gedachten, zodat je als fysiotherapeut zowel de zorg als het ondernemerschap optimaal kunt combineren. Meer weten over hoe Gymna jou kan ondersteunen in je ondernemersreis?

Welke rol speelt marketing bij het optimaliseren van het verdienmodel van een fysiotherapiepraktijk?

“Marketing speelt een grote rol, maar dan gaat het wel over de juiste marketing. Blijf communiceren waar je voor staat, zowel als persoon en als praktijk. Stel je benadert een huisarts voor samenwerking en je krijgt te horen: ‘Nee, dank je, ik heb het al te druk’, wees dan duidelijk in wat je kunt bieden: ‘Een derde van jouw patiënten heeft beweegklachten. Laat mij je helpen, dan ontlast ik je werkdruk.’”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor fysiotherapeuten als ze willen gaan ondernemen?

“Ik denk dat fysiotherapeuten te veel focussen op randzaken, omdat ze niet helder voor ogen hebben wie ze zijn en wat ze precies willen. Ze gaan vaak met van alles aan de slag zonder na te denken of het echt bij hen of hun praktijk past. Het belangrijkste is dat je weet waar je kracht ligt en welke behoeftes er zijn binnen jouw doelgroep. Pas dus ook op met extra verdienmodellen; ga bijvoorbeeld geen schoenzooltjes verkopen als dat niet bij jouw doelgroep past. Investeer in je ontwikkeling als ondernemer en zorg dat je je doelgroep helder voor ogen hebt.”

“We hoeven niet te wachten op veranderend beleid van zorgverzekeraars. We moeten durven te veranderen.”

Op LinkedIn schrijf je: “We hoeven niet te wachten op veranderend beleid van zorgverzekeraars. We moeten durven te veranderen en als vakspecialisten de dingen doen die we mogen doen.” Waar doel je dan precies op?

“Veel fysiotherapeuten laten zich leiden door de verwijzer of zorgverzekeraar, bijvoorbeeld door het aantal behandelingen dat een patiënt vergoed krijgt. Maar het behandeltraject is na die behandelingen niet per se klaar. Laat de kwaliteit van de behandeling niet beïnvloeden door die limieten en leg meer verantwoordelijkheid bij de patiënt: ‘Uw schouderklacht heeft een gemiddelde hersteltijd van 20 weken, met slechts 9 behandelingen kunnen we die tijd niet overbruggen. Voor een complete behandeling raad ik meer sessies aan.’ Snijd jezelf niet in de vingers door in de beperkingen van de verwijzer of verzekeraar mee te gaan. En coach ook je team om op deze manier te werken. Maar ken je grenzen en weet waar jouw verantwoordelijkheid ophoudt. Een goede ondernemer is een betere zorgverlener, juist omdat hij zijn eigen grenzen kent.”

Je stelt dat veel fysio’s hun praktijk opstarten vanuit hun passie voor het vak, maar dat ze diezelfde passie verliezen door te veel te werken. Heb je tips over hoe ze die passie kunnen behouden?

“Kort maar krachtig: weet wat jou zingeving geeft, zowel in je werk als in je privéleven en focus je daarop. Dan blijft die passie vanzelf levend.”

Chris, je hebt een duidelijke boodschap en al verschillende tips gedeeld. Heb je ter afsluiting nog laatste adviezen voor de ondernemend fysiotherapeut?

“Profileer jezelf en leg contacten. Kijk niet alleen naar de patiënt, maar zie ook de persoon erachter. Daar ligt de echte waarde voor zowel de fysiotherapeut als de ondernemer. De kracht zit in een persoonlijke benadering. Luister naar zowel je patiënten als je team. En tot slot, blijf niet hangen in de rol van de fysiotherapeut, maar omarm de rol van ondernemer.”

We bedanken Chris voor dit inspirerende gesprek over de sleutel tot effectiever ondernemerschap en voor zijn waardevolle tips. De passie van Chris is zonder twijfel nog springlevend. Voel je dat jouw passie begint te vervagen of wil je meer weten over de coaching die Chris aanbiedt? Bezoek dan zijn LinkedIn-profiel of website.

Bij Gymna geloven we dat succesvol ondernemerschap hand in hand gaat met hoogwaardige zorg. Of je nu je praktijk wilt uitbreiden, je omzet wilt verhogen, of gewoon je dagelijkse processen wilt optimaliseren. Het is belangrijk om een praktijkomgeving te creëren die zowel functioneel als uitnodigend is, en die jouw therapeutische werk ondersteunt. Of je nu je praktijk wilt herinrichten of op zoek bent naar de nieuwste therapietoestellen, Gymna biedt de oplossingen die je nodig hebt om je praktijk te optimaliseren.